HOX! Tämä postaus on osa kesä-opintojani, kurssiin Sosiaalinen media työyhteisöjen välineenä.

Tutustuin muutaman suomalaisen organisaation sosiaalisen median käyttöön ja paneuduin nimenomaan kahteen kanavaan: päivittäin käytössäni olevaan Instagramiin sekä Twitchiin, johon olen vastikään tutustunut, niin kuin edellisessä postauksessani käy ilmi. Kaikilla näistä on aktiivisessa käytössä Instagram, Facebook, sekä Twitter. Parilla organisaatiolla on käytössä Youtube sekä kiinalaisten Weibo.

Instagramin käytöstä huomaan heti yhteneväisyyden kaikilla kolmella organisaatiolla: jokainen osallistuttaa seuraajiaan. Osallistaminen näkyy esimerkiksi muiden käyttäjien kuvien jakamisella sekä käyttäjien kannustaminen organisaation oman #hashtagin käyttämiseen. Kaikilla on myös erinomaisesti luotu sisältöä brändin näköiseksi. Yksi yrityksistä tuo postaukset mielestäni konkreettisen lähelle seuraajiaan. Heillä on siis todella usein joko vierailevia blogittajia tai henkilökuntaa tuottamassa sisältöä kanavalle. Tämä luo ainakin minulle lämpimän fiiliksen siitä yhteisöllisyydestä sekä luottamuksesta henkilöstöä kohtaan: on myös tosi mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu ns. behind the sences.

Vertailuun valitsemani organisaatiot ovat siis suomalaisia mutta kansainvälisesti tunnettuja. Valitettavasti kaksi näistä organisaatioista eivät olleet näkyvissä Twitchissä: yksi oli, sillä se sponsoroi tunnettua e-urheilu ryhmää. Näkyvyys oli kuitenkin aika pientä, eli oikeastaan vaan tämän suomalaisen e-urheiluryhmän kanavassa oleva logo/linkitys. En siis havainnut maksettu mainontaa heiltä ollenkaan tai voi olla etten ollut heidän tavoiteltavaa kohderyhmää.

Koen, että Twitchissä suomalaiset organisaatiot pystyisivät nostamaan näkyvyyttä nuorten kuluttajien keskuudessa jos vaan paneutuvat kyseiseen kanavaan kunnolla. Koska e-urheilu on nosteessa ja siitä tietoisuus ehdottomasti kasvamassa on Twitch todellakin potentiaalinen vaihtoehto seuraavaksi some kanavaksi johon organisaatiot  panostavat markkinoinnissa. Muutamat suomalaiset organisaatiot ovat kuitenkin jo havainneet Twitchin mahdollisuudet ja maksettuja mainoksia löytyi erittäin tutuilta brändeiltä. Mahtavaa!!