Aloitin matkailualan opinnot ammattikoulussa vuonna 2006. Silloin, en osannut kuvitellakaan että tämä ala veisi mukanaan. Työskentelin matkailualan yrityksessä useamman vuoden, kunnes pääsin opiskelemaan Tampereen ammattikorkeakouluun matkailun restonomiksi. Valmistuin vuonna 2015 ja vuodet vierivät. Nyt opiskelen jälleen: mitäpä muutakaan kuin ylempää restonomitutkintoa Lapin ammattikorkeakoulussa. Koulutusohjelmamme on matkailualan osaamisen johtaminen. Tässä postauksessa pohdin, että miten sosiaalista mediaa voisi vielä enemmän hyödyntää matkailualalla.

HOX! Tämä postaus on osa kesä-opintojani, kurssiin Sosiaalinen media työyhteisöjen välineenä.

 

Matkailualalla sosiaalinen media on mainio kanava tavoittaa helposti ja nopeasti asiakkaita, myös ulkomaalaisia. Mun mielestä isot suomalaiset matkailualan organisaatiot osaavat hyödyntää sosiaalisen median erinomaisesti markkinointivälineenä. Esimerkkinä matkatoimistot Tjäreborg sekä Aurinkomatkat: molemmilla on somessa toimiva asiakaspalvelu. Asiakaspalvelu tuodaan näin lähemmäksi asiakasta.

https://www.facebook.com/Aurinkomatkat/         https://www.instagram.com/aurinkomatkat/  

https://www.facebook.com/Tjareborg/       https://www.instagram.com/tjareborg/

Molempien fiidejä kun selailee, homma toimii. Sisältö molemmissa on brändien näköistä. Mä tykään, kun molempien kanavilla näkyy myös työntekijöitä. Kerrotaan kohteen faktoista ja mitä esimerkiksi oppaan toimenkuvaan kuuluu.

 

Muistatko muuten yhtään negatiivista some kampanjaa? No en mäkään näin äkkiseltään. Mutta kun aloin tutkimaan asiaa muistin erään bussiyhtiön ja siitähän tuli ihan lööppeihin asti haloo. Herättäkö #piparillaperille &  #matkahuolto muistikuvia? Laitan tähän alle linkit ja googlettamalla löytyy lisää muistin virkistämisesksi: https://matkahuolto.fi/uutiset/207/piparinen-matkalippu-tulee-taas-matkahuolto-jakaa-1000-ilmaista-bussilippua-1112/

Katsoin instasta montako julkaisua kyseisillä tägillä on tehty ja oli aika karua luettavaa. Mutta ainakin tästä on hyvä jatkaa ja oikeasti miettiä seuraavaa piparikamppista kunnolla loppuun asti. Aika onneksi menee todella nopeasti ja en kuitenkaan usko että tämän kamppiksen epäonnistuminen olisi vaikuttanut mitenkään pysyvästi Matkahuollon imagoon.

Screenshot_20190529_103221_com.instagram

 

Hei ja matkailualan organisaatiot ovat olleet todella hyvin esillä GrandOne palkintogaalassa! Palkintoja sekä kunniamainintoja on jaettu viime vuonna esimerkiksi MyHelsingille, Finavialle ja Aurinkomatkoille. Esimerkiksi vuoden 2018 parhaan somekampanjan voitti Finavia: http://2018.grandone.fi/tyo/lifeinhel & http://foryoureyeson.ly/2018/grandone/finavia/lifeinhel/

Siis, keltä on tuo #lifeinhel jäänyt huomaamatta? Ei varmasti keltään! Itsekin seurasin sitä: instassa, facessa sekä twitterissä. Olihan se nyt pirun mahtavaa, että kiinalainen superjulkkis asuu lentokentällä kuukauden! Kyseisetä kamppiksesta huomasi, että se oli laadukkaasti käsikirjoitettu sekä ajatuksella mietitty millainen sisältö kiinnostaa sekä houkuttelee!

 

Screenshot_20190529_095457_com.android.c