HOX! Tämä postaus on osa kesä-opintojani, kurssiin Sosiaalinen media työyhteisöjen välineenä.

Suurin osa sosiaalisen median sovelluksista on mulle tuttuja. Jonkin verran olen käyttänyt myös työelämässä niitä: esimerkiksi Facebookia sekä Instagramia. Mulle tutuin sekä mielekkäin sosiaalisen median sovellus on ehdottomasti Instagram. Käytän sitä kaikista eniten ja esimerkiksi Facebookin käyttö on jäänyt sen takia erittäin vähäiselle. Instagram on siitä kiva, että pystyy kuvien kautta helposti ilmaisemaan itseään. Lisäksi tykkään selailla sekä katsella muiden postaamia kuvia sekä videoita. Mielestäni Suomessa yritykset yleensäkin vielä liian vähän hyödyntävät Instagramin mahdollisuuksia. Edelleen ollaan liian ns. Facebook kuplassa: vaikka sen käyttö on vähentynyt nuorison keskuudessa huomattavasti. Mielestäni organisaation tulisi käyttää riittävästi aikaa sisällön tuottamiseen Instagramissa ja tehdä siitä tukikanava muualla ilmestyvään markkinointiin. Nimenomaan matkailu-alalla on suuri potentiaali nostaa organisaation tunnettavuutta Instagramin avulla.

Screenshot_20190523_135912_com.instagram

Tutustuin Twitch –nimiseen sovellukseen, jota ystäväni suositteli. Se on tavallaan YouTuben haastaja, sisältöä luodaan yksilöiden lähettämien live stream videoiden avulla ja niissä on samalla chat –toiminto. Pikaisen tutustumisen jälkeen huomasin,  että eniten striimataan e-urheilua. Yleisö siis katsoo kun joku pelaa ja antaa vinkkejä sekä kommentteja pelin aikana chatissa. Käsittämätöntä mutta totta: näin keskellä päivää arkena suosituimmalla suomalaisella striimaajalla oli yli 500 katsojaa!

Illalla pohdiskelin, mitä mahdollisuuksia Twitch voisi tuoda matkailu-alalle. Negatiivisesti mietin, että ei mitään. Miksi kukaan haluaisi katsoa siellä jonkun matkailuyrityksen pitämää live striimiä? Seuraavana päivänä tutustuin sovellukseen lähemmin. Löysin erittäin mielenkiintoisia lähetyksiä liittyen matkailuun, jolloin silmäni avartuivat lisää. Suositummat striimaajat pystyvät myös keräämään rahaa faneiltaan ja täten rahoittaa toimintaansa helposti. Ehkä tätä voisi oikeasti hyödyntää osana yrityksen markkinointistrategaa sekä tavoittaa varsinkin nuoria kuluttajia! Oman kanavan perustamista en näe potentiaalisena vaihtoehtona: lähetyksen sisällön tulisi olla erittäin mielenkiintoista sekä kerätä yleisöä. Tämä vie myös valtavasti resursseja ja aikaa, joten en koe että matkailualan yritykselle se olisi kannattavaa. Live lähetykseen liittyessä näkyi maksettuja mainoksia, mutta myös esimerkiksi suositun striimaajan kanssa tehtävä yhteistyö toimisi varmasti ja toisi kansainvälistä näkyvyyttä.

Screenshot_20190523_140023_tv.twitch.andScreenshot_20190523_145523_tv.twitch.and