HOX! Tämä postaus on osa kesä-opintojani, kurssiin Sosiaalinen media työyhteisöjen välineenä.

 

Aina välillä tulee etsittyä hakukoneesta tietoa omalla nimellä. Mielestäni olisi tosi hyvä, jos muistaisi tehdä tätä useammin – pysyisi vähän paremmin kontrollissa mitä ja minne jakaa sosiaalisessa mediassa. Uskoisin, että nykypäivänä useimmat rekrytoijat etsii hakukoneista hakijan tiedoilla ja rakentaa sen pohjalta mielikuvan henkilön identiteetistä. Mut löytää netistä nimellä sekä nimimerkillä, joten lähdin katsomaan millaisia tietoja löytyy näistä molemmista. Hakukoneena käytin googlea sekä bingiä.

           

Oikeastaan molemmissa hakukoneissa oli samanlaiset löydökset. Mun omalla nimellä löytyy vain muutamia asioita: LinkedIn –profiili, opiskeluun liittyviä asioita kuten valmistumistiedot koulun sivuilla sekä julkaistu opinnäytetyö, erään organisaation toimintakertomus sekä erään Asunto-osake yhtiön hallituksen tiedoista. Nämä on ihan hyviä ja asiallisia löytöjä: kuka tahansa näkee heti mun työ sekä opiskeluhistoriaa. Onneksi on harvinainen nimi, niin kaikki nuo tiedot ovat yhdistettävissä just minuun.

 

Nimimerkilläni löydän myös omia tietoja. Löydöt eivät kuitenkaan ole mitään epämääräistä – lähinnä Twitter & Instagram postauksia. Molemmissa niissä tilini on yleensä julkinen, joten tämä olikin odotettavissa. Instagramin kuvat näkyy myös kuvahaussa.

 

Verkosta löytyviä tietoja on vaikeaa, miltei mahdotonta poistaa. Kuitenkin hakukone löydöksiin pystyy vaikuttamaan sillä, että lukee tarkasti sovelluksien luvat sekä säädökset. Luovuttaako kyseinen palvelu tietoja kolmannelle osapuolelle? Kannattaako profiili olla julkinen vai yksityinen? Tietenkään aina ei voi olla täysin varma kuin siitä, että harkitset tarkkaan mitä jaat ja minkälaisen kuvan se antaa sinusta. Aika tuuria mun mielestä se, että löytyykö sun nimellä jonkun muiden kuvia tai tietoja joista esimerkiksi potentiaalinen työnantaja muodostaa näkemyksensä. Rekrytoinnista vastaavilla tuleekin olla ammattitaitoinen näkemys myös siitä, mitä linkittää kyseiseen henkilöön ja mitkä tiedot netissä ovat oikeasti totta.

 

Tänä päivänä helposti olettaa, että kaikki löytyvät sosiaalisesta mediasta. Kuitenkaan näin ei ole ja pitää osata arvostaa henkilön omaa päätöstä jättäytyä pois somesta. Koen kuitenkin, että mikäli olet esimerkiksi julkisuuden henkilö tai työskentelet esimerkiksi myynti-, markkinointi- tai viestintäalalla niin sun tulee olla sosiaalisessa mediassa näkyvillä ja vahvistaa henkilöbrändiä sen avulla. Myös organisaation johtajat, jotka ovat käytännössä kosketuksissa asiakkaisiin, sijoittajiin sekä mediaan tulisi olla sosiaalisessa mediassa näkyvillä.